vrijdag 23 september 2011

Cannibal Holocaust, slechtste Film OOIT?



Ik had er nog nooit van gehoord, tot mijn vriendin hem op bracht. Ze stelde hem terecht voor, op het eerste gezicht lijkt het een must-see. Een 6.0 rating op IMDB en een vlugge Google search voorspelt veel goeds:
Cannibal Holocaust Best Horror Film - YouTube
Cannibal Holocaust----The one that goes all the way!!!!
Hoe kan het dat ik deze absolute classic nog niet kende? Ik zie mezelf niet als echte film kenner, maar ik heb inmiddels een flink aantal films gezien. Waaronder de nodige horror films met lagere rating op IMDB. Ik sta altijd open om de klassiekers te kijken, dus op een avondje dat onze agenda's dat toe lieten, zijn we er goed voor gaan zitten.

De hele productie bestaat uit 3 lagen. De film gaat over een documentaire over een Amerikaanse film ploeg welke in het Amazone gebied verdween tijdens opnames voor een documentaire over- je raadt het al- Kannibalisme. Het is een Inception van films; een film rondom een documentaire welke over een andere documentaire gaat (dream within a dream...). Ik ga me alleen focussen op de kern van de film; de beelden van de filmploeg welke in de Amazone jungle verdween. De beelden van deze ploeg komen pas halverwege in de film naar voren, maar maken de film tot het sadistische schouwspel welke alom geprezen en gehaat wordt.

Zoals Thomas Gray schreef: "Ignorance is Bliss", erg toepasselijk voor deze film, gezien de beelden die we hebben zitten kijken werden alleen maar erger gemaakt doordat we wisten dat het dierenleed ECHT was. Dat een slang en een spin dood geslagen worden op camera, vind ik niet zo erg, maar het geschreeuw van een muskusrat waar een mes meerdere malen door de nek gestoken wordt, gaat door merg een been. Een everzwijn wat zonder reden neer geschoten wordt, is ook geen pretje om te zien/horen. Het ergste was nog wel dat ze een schildpad op de meest vreselijke manier om het leven brachten. Een SCHILDPAD! Totaal onschuldig en vredelievend, hoe kan je zoiets kwaad aandoen? Nadat ze één voor één de poten afhakte met een kapmes werd het hoofd afgehakt. nog na spartelend werd het schild kapot geslagen en alle ingewanden eruit gehaald om vervolgens triomfantelijk mee rond te dansen. Ik was er zo ziek van dat ik de scene met het onthoofden van het aapje maar heb weg gekeken. Zeker gezien ik wist dat het schieten van de scene de eerste keer mis is gegaan, en dat er dus twee aapjes vermoord zijn voor deze film.

Naast het dierenleed was er ook een hoop mensenleed op het scherm te zien. Stenigen, verkrachtingen, verbranding, en nog vele andere praktijken waaronder een handmatige abortus, waarna de foetus simpelweg in de modder begraven wordt. Dit doet me allemaal een stuk minder, gezien ik wist dat dit allemaal nep was. Mijn vriendin merkte echter wel op dat het handmatig afsnijden van een mannelijk geslachtsdeel wel heel echt leek. Bleek achteraf dat ze hiervoor een echt lijk hebben gebruikt, welke later in de scene nog helemaal open gereten wordt door de kannibalen. Dat dit allemaal niet met echte mensen is gedaan wisten ze destijds in Italië echter niet, dat bleek doordat de regisseur, Ruggero Deodato, binnen tien dagen na de première werd gearresteerd voor obsceniteit en later ook voor de moord van verschillende acteurs. Deodato moest de acteurs levend en wel voor de rechter laten verschijnen voordat de aanklacht van moord ingetrokken werd. De film bleef echter wel verbannen in Italië, en tot nu toe nog in 50 landen.

Het enige leuke weetje van de film betreft een seks-scene tussen Carl Gabriel Yorke en Francesca Ciardi. Zij stelde tijdens de opnames voor om de jungle in te duiken en "het gewoon te doen". Toen Yorke dit afsloeg, gezien hij iemand in New York op hem had wachten, was Ciardi gedurende de shoot behoorlijk pissig. Na het lezen van dit bericht moest ik meteen aan Barney Stinson denken.

Al met al was ik Flabbergasted en fysiek misselijk na deze film. Achteraf spijt dat ik hem gezien heb, maar bagatelliseer het lekker door te zeggen dat je soms met je neus op de feiten gedrukt moet worden om te zien hoe fucked up mensen ook alweer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten